Skip to content

ویزای تحصیلی کانادا

یکی از روش‌های ورود به خاک کانادا، اخذ ویزای تحصیلی کانادا می‌باشد و سالیانه هزاران دانشجو و دانش آموز خارجی به دانشگاه‌ها و مدارس این کشور وارد می‌شوند. بسیاری از این افراد به هیچ وجه قصد بازگشت به کشورشان پس از پایان دوره تحصیل را ندارند و از همان ابتدای ورود به کشور کانادا در فکر اخذ اقامت دائم (PR) و در نهایت شهروندی (Citizenship) این کشور هستند. البته عده‌ای هم به دلایل گوناگون پس از اتمام تحصیل به کشور مبدا باز می‌گردند.

ما در این مطلب قصد داریم مهاجرت تحصیلی کانادا را از زوایای مختلف، مورد بررسی قرار دهیم. در این به پرسش‌های متداولی که در این زمینه وجود دارد نیز خواهیم پرداخت و شما پاسخ بسیاری از سوالات خود را خواهید گرفت. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در سالهای اخیر اخذ اقامت دائم کانادا برای متقاضیان رقابتی تر شده و متقاضیان از طریق برنامه‌های مختلف مهاجرتی (اکسپرس اینتری، برنامه‌های استانی یا دیگر برنامه‌های فدرال) به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. متقاضیانی که بالاترین امتیاز را کسب کنند دعوتنامه درخواست اقامت دائم را دریافت خواهند نمود.

از آنجایی که داشتن سابقه تحصیل در کشور کانادا یکی از موارد امتیاز آور در برنامه‌های مهاجرتی است، افرادی که قصد افزایش شانس خود برای اخذ اقامت دائم کانادا را دارند، در صورت داشتن توانایی مالی، مایل به ادامه تحصیل در کانادا هستند.

چرا ویزای تحصیلی کانادا ؟!

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اکثر متقاضیان تحصیل در کانادا، در واقع متقاضی اخذ اقامت دائم و در نهایت شهروندی این کشور هستند. هر کس که اندکی آشنایی با روش‌های مهاجرتی کشور کانادا و سیستم امتیاز دهی آن داشته باشد، به خوبی می‌داند که پارامترهایی مانند سن متقاضی، سطح زبان، تحصیلات و سابقه کار، از جمله مهمترین و امتیاز آورترین موارد هستند.

در نتیجه اخذ ویزای تحصیلی کانادا و ادامه تحصیل در این کشور می‌تواند هم به بهبود مهارت زبانی فرد کمک کند و هم باعث کسب امتیاز بالاتر در پارامتر تحصیلات شود. متقاضیانی که از مراکز معتبر آموزشی کانادا مدرکی دریافت می‌کنند در مقایسه با دیگر متقاضیان، دارای امتیاز بیشتری خواهند بود.

همچنین از آنجایی که دولت کانادا به دانشجویان خارجی حاضر در این کشور اجازه کار (Work Permit)، در حین تحصیل و هم در پایان دوره تحصیلی می‌دهد، عملا راه را برای کسب امتیاز بالاتر در پارامتر سابقه کاری نیز فراهم می‌کند.

دانشجویان خارجی بطور معمول این اجازه را دارند که 20 ساعت در هفته برای کارفرمایان بصورت تمام وقت و یا به صورت نیمه وقت کار کنند. همچنین اجازه دارند در مرخصی‌ها و وقفه‌های تحصیلی (مثل تعطیلات تابستانی یا زمستانی) به صورت تمام وقت کار کنند. به برخی از دانشجویان، بسته به مدت دوره تحصیلیشان در کانادا، ممکن است تا سه سال اجازه کار بعد از اتمام تحصیل داده شود و آن‌ها می‌توانند تا سه سال بعد از فارغ التحصیلی در کشور کانادا، کار، و کسب درآمد کنند.

اجازه کار بعد از اتمام تحصیل برای شما امکان کار برای هر کارفرمایی را بدون محدودیت فراهم می‌کند. شایان ذکر است که همسر (شریک قانونی) دانشجویان بین المللی و دارندگان اجازه کار بعد از فارغ التحصیلی، واجد شرایط دریافت اجازه کار باز یا نامحدود (Open Work Permit) هستند.

 

به نمونه‌ای از مسیر مهاجرتی تحصیلی توجه کنید:

علی پس از اتمام دوره 2 ساله در کالج معتبر کانادایی مدرک مدیریت بازرگانی دریافت می‌کند. پس از اتمام تحصیل، علی واجد شرایط اخذ اجازه سه ساله پس از اتمام تحصیل است که در حقیقت حداکثر زمان قانونی مشخص شده برای اجازه کار نامبرده می‌باشد.

علی به عنوان تحلیل‌گر تجاری در یک شرکت تکنولوژی کانادایی مشغول به کار شده است. پس از یک سال کسب تجربه کاری علی واجد شرایط شرکت در برنامه نیروی متخصص کانادا از طریق اکسپرس اینتری خواهد بود. بعد از ثبت نام پروفایل اکسپرس اینتری علی دعوتنامه درخواست برای اقامت دائم را دریافت می‌کند.

ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

خیلی خوب بود اگر می‌توانستیم بدون یادگیری زبان انگلیسی یا فرانسه، در کشور کانادا ادامه تحصیل دهیم و یا حداقل احتیاج به ارائه مدرک زبان نداشتیم اما، ارائه مدرک زبان که نشاندهنده سطح زبان شما باشد جزو ضروری‌ترین مدارکی است که باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا ارائه شود و راه گریزی از آن وجود ندارد.

برای تحصیل در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا، احتیاج به مدرک IELTS آکادمیک، با حداقل نمره 6.5 خواهیم داشت.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

هزینه مهاجرت تحصیلی کانادا (هزینه ویزای تحصیلی کانادا) شامل حق مشاوره (حق الوکاله)، شهریه سالیانه، هزینه ثبت نام (Application Fee) و هزینه‌های دولتی برای یک دانشجو می‌شود.

حق مشاوره که باتوجه به موسسه مهاجرتی که کار اخذ پذیرش شما را انجام می‌دهد، متغیر است اما، هزینه ثبت نام (Application Fee) معمولا بین 50 تا 350 دلار کانادا متغیر می‌باشد و حتی ممکن است برخی دانشگاه‌ها یا موسسات هزینه ثبت نام نداشته باشند.

شهریه ارتباط مستقیم با مقطع، شهر و دانشگاه دارد. رنج نرمال شهریه دانشگاه بین 1 canada visitor visa000 تا 23000 دلار کانادا بصورت سالیانه می‌باشد.

هزینه‌های دولتی نیز شامل موارد زیر است:

  • هزینه انگشت نگاری 85 دلار کانادا
  • پراسسینگ سایت CIC جهت ثبت درخواست 150 دلار کانادا

•          هزینه ترجمه‌ها و گواهی سوء پیشینه تقریبا 100 هزار تومان

مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل فرزند

این روش مناسب افرادی است که سن فرزندشان بین 7 تا 17 سال باشد و خودشان شرایط مناسبی برای اقدام از طریق برنامه‌های مهاجرتی دیگر نداشته باشند. برای بچه‌های 7 تا 17 سال یک نفر می‌تواند به عنوان قیم (گاردین) وارد کانادا شود اما باید توجه داشته باشید که متاسفانه فرد قیم با ویزای گاردین اجازه کار و تحصیل در کانادا را ندارد.

اعتبار ویزای گاردین کانادا یک سال است و هر سال باید تمدید شود که معمولا هم درصورت کامل بودن مدارک مشکلی برای تمدید آن وجود نخواهد داشت.

افراد متقاضی این روش می‌توانند درخواست پذیرش را به موسسات آموزشی واقع در همه شهرهای کانادا ارسال کنند و از این بابت محدودیتی وجود ندارد و شهریه مدارس کانادا نیز سالیانه بین 14 تا 16 هزار دلار کانادا می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی رایگان

تحصیل رایگان در کانادا مثل آن چیزی که در کشورهای اروپایی هست، عملا وجود ندارد و یک دانش آموز یا دانشجو برای استفاده از امکانات تحصیلی باید شهریه بپردازد. البته بسته به رزومه افراد می‌توان درخواست بورسیه داد و یک مقدار کمک هزینه تحصیلی دریافت کرد. درحقیقت تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل رایگان تقریبا غیرممکن است.

نتیجه‌گیری

برای کسانی که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند، اخذ ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت تحصیلی به این کشور، می‌تواند یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی باشد. مهاجرت به این روش باعث می‌شود اجازه کار همراه با تحصیل و اجازه کار پس از فارغ التحصیلی را داشته باشید. سابقه تحصیل در کشور کانادا به همراه سابقه کار کانادایی می‌تواند به شما کمک زیادی در سیستم امتیاز دهی و رقابتی اکسپرس اینتری داشته باشد.