Skip to content

اسپانسرشیپ همسر - کانادا

در این مقاله، ما در شرکت مهاجرتی پالینا در مورد اسپانسرشیپ همسر و شرایط آن صحبت خواهیم کرد. ابهامات بسیاری در این باره وجود دارد و در تمامی انجمن­ها، نظرات و گفتگوها سوالات بسیاری در این زمینه مطرح می­گردد. از همین روی به صورت مفید به توضیح تمامی شرایط اسپانسرشیپ همسر خواهیم پرداخت.

نخستین و مهم­ترین سوالی که در زمینه اسپانسرینگ همسر وجود دارد این است که آیا همسر یک شهروند و یا فرد دارای اقامت دائم کشور کانادا، قادر است اقامت این کشور را اخذ نماید. در جواب به سوال مطروحه باید به صورت کلی پاسخ مثبت داد ولی این جواب مثبت شرط و شروطی دارد که در ادامه به آن­ها خواهیم پرداخت.

اخذ اقامت همسر یک شهروند و یا مقیم دائم کشور کانادا در فرایندی توسط اداره مهاجرت کشور کانادا با عنوان اسپانسرشیپ همسر مطرح گردیده است. یکی از این شخصیت­های مطرح در این فرایند، شهروند و یا مقیم دائم کشور کاناداست که همسر وی تمایل به اخذ اقامت دائم دارد؛ به این شهروند در فرایند اسپانسرینگ همسر، اسپانسر می­گویند.

شخصیت دوم در فرایند اخذ اقامت اسپانسرینگ همسر، فردی است که به واسطه ازدواج با اسپانسر درخواست اقامت از طریق اسپانسرینگ همسر می­باشد(Principal Applicant). آخرین ضلع این فرایند نیز فرزند یا فرزندان مشترک و یا غیرمشترک طرفین است که به آن­ها وابستگان(Dependents) می‌گویند.

در راستای انجام فرایند اسپانسرشیپ همسر، هر یک از طرفین بایستی دارای ویژگی­هایی باشند که در ادامه به تشریح آن­ها پرداخته خواهد شد. توجه داشته باشید که دو وضعیت کلی جهت انجام این فرایند در نظر گرفته شده است. اولین وضعیت، شرایطی است که درخواست کننده اصلی در خاک کشور کانادا می­باشد(به عنوان مثال در حال کار یا تحصیل می­باشد یا به شکل توریستی آمده) و وضعیت بعدی هم در شرایطی است که درخواست کننده اصلی در درون کشور کانادا نباشد که برای هر یک از این وضعیت­ها، شرایط و مدرک­های ویژه­ای مدنظر اداره مهاجرت کانادا می­باشد.

فردی که به عنوان اسپانسر در فرایند اسپانسرینگ همسر مطرح می­شود باید در ابتدا شهروند(Citizen) کانادا بوده و یا اقامت دائمی(دارای کارت PR) داشته و یا از بومیان کانادایی دارای کارت مربوطه باشد. چنانچه اسپانسر، دارای اقامت دائم باشد، در حین فرایند اقدام به اسپانسرشیپی همسر، بایستی حتما در خاک کشور کانادا حضور داشته باشد، در غیر این صورت درخواست او رد می­گردد. هرچند برای شخصی که شهروند کانادا می­باشد چنین محدودیتی وجود نداشته و چنانچه بیرون از کانادا باشد تنها بایستی نشان دهد که پس از اقدام به اسپانسرشیپی، گرایش به ادامه زندگی مشترک در خاک کشور کانادا را دارند.

یکی دیگر از شرایط اسپانسر، لزوم بالای 18 ساله بودن او است، همچنین نباید از کمک­های دولتی بهره برده باشد. از سوی دیگر اسپانسر بایستی قادر باشد مایحتاج اولیه اشخاصی که اسپانسری آن­ها را برعهده دارد فراهم آورد.

 

حال که شرایط عمومی اسپانسر را بیان نمودیم، بد نیست نگاهی هم به وضعیت­هایی بیندازیم که اسپانسر قادر به آغاز فرایند دریافت اقامت از طریق اسپانسرینگ همسر نیست. چنانچه اسپانسر از طریق همین فرایند اسپانسرینگ همسر، اقامت دائم کشور کانادا را گرفته باشد و هنوز کمتر از پنج سال از این پروسه گذشته باشد. در حالت دیگر چنانچه فرد پیش از این اسپانسر شخص دیگری شده باشد نمی­تواند قبل از گذشت سه سال از آن فرایند اسپانسر شود.

همچنین اگر اسپانسر، پرونده بازی در همین پروسه داشته باشد و یا در بازداشت و یا زندان حضور داشته باشد و یا اگر حتی سابقه کیفری داشته و جرمش اثبات گردیده باشد دیگر نمی­تواند اسپانسر همسر خود شود. در کنار دلایل فوق، علل دیگری نیز وجود دارد از قبیل داشتن بدهی از طریق وام مهاجرتی یا بدهی دولتی که هنوز تسویه نشده و یا ورشکستگی اسپانسر و حضور غیرقانونی وی در خاک کشور کانادا و سایر مواردی که توسط اداره مهاجرت کشور کانادا تشخیص داده شود، نمی­تواند اسپانسر همسر خود باشد.

از سوی دیگر شرایط عمومی درخواست کننده اصلی نیز با بالاتر بودن سن وی از 18 سال آغاز می­شود. همچنین باید ازدواج وی با اسپانسر به صورت قانونی ثبت شده باشد و ورودش نیز به خاک کشور کانادا به صورت قانونی بوده و دارای ممنوعیتی نباشد. عدم داشتن بیماری خاص و سوسابقه نیز جزو شرایط عمومی درخواست کننده اصلی می­باشد.

در نهایت نیز ضلع سوم این مثلث در پروسه درخواست اقامت از طریق اسپانسرینگ همسر، یعنی وابستگان باید دارای شرایط عمومی ذیل باشند. ابتدا این بستگان باید زیر 22 سال باشند مگر اینکه بنا به علل خاصی همچنان تحت تکفل پدر یا مادر خود باشند. همچنین این بستگان باید حتما مجرد باشند.

بنابر قول اداره مهاجرت کشور کانادا، فرایند درخواست اقامت از طریق اسپانسرینگ همسر را در کوتاه­ترین زمان ممکن بررسی نماید. هم اکنون در سال 2020 میلادی، این فرایند به صورت میانگین نزدیک به یک سال زمان می‌برد.

همچنین از بُعد هزینه نیز، خود فرایند اسپانسرشیپ 75 دلار کانادا، فرایند بررسی پرونده درخواست کننده اصلی 475 دلار کانادا، درخواست اقامت دائم 500 دلار کانادا، فرایند بررسی هر کدام از وابستگان 150 دلار کانادا، هزینه انگشت­نگاری 85 دلار کانادا در نظر گرفته شده است که باید در نهایت هزینه آزمایشات پزشکی را نیز به آن­ها اضافه نمود.