Skip to content
اکسپرس انتری کانادا

اکسپرس اینتری (Express Entry) چیست؟

از مهم‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت کشور کانادا در سال‌های اخیر، می‌توان به اکسپرس اینتری اشاره کرد که  تعداد زیادی از متقاضیان توانسته‌اند به‌وسیله آن، طی چند سال گذشته اقامت کشور کانادا را به دست آورند. هدف ما این است که در این مطلب، اکسپرس اینتری را به‌سادگی و به‌طور جامع معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

اکسپرس اینتری کانادا یک سیستم مهاجرتی با روش امتیازی رقابتی است که در سال 2015، دولت فدرال کانادا آن را جایگزینی برای سیستم پیشین نیروی متخصص فدرال دانست. این سیستم با مشارکت دولت فدرال کانادا، استانداری‌ها و کارفرماها، بهترین نیروهای کار متخصص را از دیگر کشورها جذب می‌کند، ازاین‌رو می‌توان گفت که استفاده از این سیستم به‌تنهایی برای مهاجرت کافی نیست.

به‌موجب این سیستم، سنجش افراد به‌وسیله امتیازاتی همچون سن، تحصیلات، سابقه بیمه، مهارت‌ها و سطح زبانی صورت می‌گیرد و مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری، مهندسی، مدیریت و غیره، می‌توانند با استفاده از این سیستم و با مراجعه به شرکت مهاجرتی پالینا، اقدام به مهاجرت به کانادا کنند.

اکسپرس اینتری شامل چه برنامه‌هایی می‌شود؟

  • Federal Express Entry Skilled Worker Program (برنامه نیروی کار متخصص فدرال)
  • Federal Express Entry Skilled Trade (نیروی متخصص فنی فدرال یا پیشه وران)
  • (Canada Experience Class) CEC (تجربه کانادایی)
  • Select Streams Under Provincial Nominee Programs (برنامه انتخابی مهاجرت استانی)

متقاضیان می‌توانند با تکمیل فرم EOI ) (Express Of Interest به‌صورت آنلاین و دریافت امتیاز از طریق برنامه‌های بالا، وارد استخر امتیازات اکسپرس اینتری (Express Entry Pool) شده تا انتخاب شوند. حداکثر امتیاز دریافتی از این سیستم 1200 است.

نیروی کار متخصص
Federal Express Entry Skilled Worker Program

در سیستم اکسپرس اینتری نیروی کار متخصص فدرال، از میان 347 شغل قانونی که دولت فدرال مشخص نموده، مطابق فرم ثبت نامی EOI ، متقاضیان بر اساس میزان امتیازات به‌دست‌آمده، وارد استخر امتیازی می‌شوند. در این برنامه، سنجش افراد بر مبنای تحصیلات، سابقه کاری، سن و زبان انگلیسی و فرانسه است. دولت فدرال به‌منظور تائید قابلیت‌ها و شرایط متقاضیان و ورود آن‌ها به استخر امتیازی، شرایط زیر را برای اعطای امتیازدهی، مدنظر قرار می‌دهد.

 

1- فرد باید در یکی از 347 شغل معرفی‌شده توسط سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا (NOC) دارای حداقل یک سال سابقه کار تمام‌وقت مداوم و یا دارای سابقه کار پاره‌وقت در ده سال گذشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درزمینه‌ی طبقه‌بندی مشاغل کانادا، می‌تواند «ناک‌های شغلی کانادا» را جستجو کنید.

 

2- سابقه کاری را با توجه به رتبه‌بندی سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا مدنظر قرار می‌دهند که بر مبنای مهارت‌های گروه 0 یا مشاغل مدیریتی، مهارت‌های سطح A یا مشاغل حرفه‌ای و مهارت‌های سطح B یا مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هستند.

3- فرد باید در هر بخش از 6 فاکتور انتخابی نیروی کار متخصص، حداقل 67 امتیاز کسب کند.

 

4- داشتن سطح زبانی متوسط و مورد تائید از سیستم‌های بین‌المللی زبان انگلیسی، به‌ویژه آیلتس، و یا نمره 7 زبان فرانسه الزامی است.

 

5- داشتن توانایی مالی مناسب

 

6- نداشتن سوءپیشینه و داشتن سلامت کامل

 

فاکتورهای انتخابی

همان‌طور که در بالا گفته شد، برای امتیازدهی، 6 فاکتور اصلی بررسی می‌شوند که این 6 فاکتور عبارت‌اند از:

  • تحصیلات
  • زبان
  • سابقه کاری
  • سن
  • داشتن پیشنهاد کاری قابل‌قبول از کانادا
  • قابلیت سازگاری با محیط جدید

افراد متقاضی باید حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز کل را به دست آورند.

 

تحصیلات

در این بخش، متقاضیان می‌توانند بر اساس مدارک دانشگاهی خود و پس از تائید مدرک و تطبیق واحد معادل‌سازی آن به‌وسیله سیستم کانادا، امتیاز این بخش را کسب کنند که حداکثر امتیاز این بخش 25 است. گفتنی است که امتیاز مقاطع تحصیلی یا رشته‌ها متفاوت است.

 

زبان انگلیسی یا فرانسه

در این بخش، حداقل امتیاز 16 و حداکثر آن 28 است. ازاین‌رو تنها افراد با تسلط زبانی متوسط می‌توانند حداقل امتیاز را کسب کنند. اگر فرد تسلط بیشتری به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشد، امتیاز بالاتری کسب می‌کند.

 

سابقه کاری

در این بخش، حداقل امتیاز 9 و حداکثر آن 15 و هم‌چنین حداقل سابقه کاری 1 سال و حداکثر 6 سال است.

 

سن

در این بخش، حداکثر امتیاز 12 است که برای متقاضیان بین سنین 18 تا 35 سال لحاظ می‌شود و اگر سن متقاضی بالای 35 سال باشد، به ازای هرسال، 1 امتیاز کسر می‌گردد و در آخر به متقاضیان بالای 47 سال سن، هیچ امتیازی تعلق نمی‌گیرد.

 

داشتن پیشنهاد کار از کانادا

اگر یک متقاضی از سوی کارفرمایان کانادایی، پیشنهاد کار داشته باشد، برای سرعت بخشیدن به امور کارفرما، درخواست متقاضی با گواهی تأییدیه Labor Market Opinion) LMO) برای صدور مجوز کار، جایگزین می‌شود. امتیاز این بخش 0  تا 10 است و اگر متقاضی پیشنهاد کار داشته باشد، علاوه بر 10 امتیاز این بخش، 5 امتیاز از فاکتور سازگاری با محیط جدید نیز به دست می‌آورد.

 

سازگاری با محیط جدید

این بخش، حداکثر 10 امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد و اگر فردی در زمینه‌های مدیریتی، تخصصی، فنی و حرفه‌ای و پیشه‌وری دارای حداقل یک سال سابقه کار در کشور کانادا باشد، جدای از 5 امتیاز ذکرشده در بخش قبل، 10 امتیاز کامل از این بخش را نیز کسب می‌کنند. موارد دیگری نیز در کسب امتیاز از این بخش دخیل هستند: داشتن آشنا یا خویشاوند در کانادا، سابقه تحصیل در کانادا، سابقه کار در کانادا، دانستن یکی از زبان‌های رسمی کشور کانادا.

نیروی متخصص فنی یا پیشه وران
Federal Express Entry Skilled Trade

برنامه جدید سیستم اکسپرس اینتری، با عنوان یا نیروی متخصص فنی، توسط اداره مهاجرت کانادا برای مهاجرت و اخذ اقامت دائم این کشور،معرفی شد.

بر اساس این طرح، به 3000 درخواست در سال و 43 شغل مشخص، سهمیه محدودی اختصاص داده‌شده است و مشاغل مرتبط با فنی و حرفه‌ای همچون نجاری، آشپزی، نقاشی و غیره می‌توانند بدین‌وسیله اقدام به مهاجرت کنند.

 

نیازها

با انجام 4 مرحله زیر، صلاحیت این دسته از متقاضیان تائید یا رد می‌شود:

1- داشتن پیشنهادهای کاری معتبر و مورد تائید لیست طبقه‌بندی مشاغل کانادا از کارفرماهای معتبر  طی یک سال گذشته و یا گواهینامه تائید صلاحیت شغلی.

 

2- داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فرانسه

سطح CLB5 زبان انگلیسی و سطح NCLC5 زبان فرانسه برای گفتار و شنیدار

سطح CLB5 زبان انگلیسی و سطح NCLC4 زبان فرانسه برای خواندن و نوشتن

 

3- داشتن 24 ماه سابقه کاری در حرفه موردنظر در 5 سال گذشته پس از اثبات صلاحیت و دسترسی آن

 

4- صلاحیت دریافت پیشنهاد شغل مطابق سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا

 

برنامه نیروی متخصص فنی فدرال، برای استان کبک مجاز نیست و این استان برای پذیرش مهاجر، قوانین مخصوص خود را دارد.

تجربه کانادایی
Canada Experience Class) CEC)

با توجه به توضیحات پیشین، داشتن سابقه کاری یا تحصیلی در کانادا، یکی از برنامه‌های اکسپرس اینتری است و مهاجرت از طریق این روش مناسب کسانی است که مدتی در کانادا به کار یا تحصیل مشغول بوده‌اند و با روش زندگی در کانادا آشنا هستند.

به‌منظور کسب اقامت دائم در کانادا، برنامه تجربه کانادایی برای افرادی مناسب است که مدتی در این کشور کار یا تحصیل‌کرده‌اند. ازآنجایی‌که این افراد تحصیلات و شغل دارند، متقابلاً بر روابط اجتماعی و نیز اقتصاد کشور کانادا تأثیر بسزایی می‌گذارند. جزئیات بیشتر این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

نیازهای تجربه کانادایی

با توجه به شرایط زیر، درخواست متقاضیان برای ورود به این برنامه تائید یا رد می‌شود:

فرد باید در یکی از مشاغل مدیریتی، تخصصی و یا فنی و حرفه‌ای مورد تائید سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا، دارای حداقل 12 ماه سابقه کار باشد.

باگذشت 36 ماه از تاریخ درخواست، بلافاصله فرد صلاحیت تجربه کار کانادایی را کسب می‌کند.

تسلط به یکی از زبان‌های رسمی کانادا، انگلیسی و فرانسه، برای متقاضیان امری ضروری است و سطح زبانی افراد باید متناسب با تخصص و سابقه کار کانادایی آن‌ها باشد.

از دیگر شروط برنامه می‌توان به‌سلامت کامل و نداشتن سوءپیشینه اشاره کرد.

 

صلاحیت سابقه کاری

سابقه کاری یک فرد را به‌وسیله کار تمام‌وقت فرد ارزیابی می‌کنند؛ کار تمام‌وقت به مشاغلی با انجام 30 ساعت کار در هفته گفته می‌شود.

برخی سوابق شغلی ازنظر دولت کانادا اعتبار ندارند و یا در زمان تحصیلات تمام‌وقت فرد انجام‌شده‌اند، این دسته از سوابق برای برنامه مهاجرتی مورد تائید نیستند.

 

تسلط زبانی

مانند دیگر برنامه‌های مهاجرتی، تسلط به زبان در برنامه تجربه کانادایی نیز از شروط مهم است. با در نظر گرفتن نوع سابقه کاری فرد و دسته‌بندی مشاغل در سیستم طبقه‌بندی مشاغل کانادا، داشتن سطح 5 و 7 در زبان مورد تائید است.

برنامه انتخابی مهاجرت استانی

(Select Streams Under Provincial Nominee Programs)

از دیگر برنامه‌های اکسپرس اینتری، می‌توان برنامه انتخابی مهاجرتی استانی را نام برد که در کسب امتیاز و افزایش شانس برنده شدن فرد متقاضی در قرعه‌کشی‌ها (دراوها) بسیار سودمند است.

در ادامه به معرفی برخی از این استان‌ها و در نظر گرفتن شرایط هرکدام می‌پردازیم.

 

این برنامه به این شکل است که یک استان نیازهای خود را اعلام می‌کند و فرد با ارزیابی این نیازها وارد برنامه اکسپرس اینتری استانی می‌شود و اگر حداقل امتیاز را در این برنامه کسب کند، دعوت‌نامه استانی را دریافت خواهد کرد. ازآنجایی‌که این دعوت‌نامه در اکسپرس اینتری فدرال دارای 600 امتیاز است، به فرد متقاضی برای دریافت اقامت دائم کانادا کمک می‌کند.

 

استان‌ها 2 مورد عمومی را برای تصمیم‌گیری در مورد متقاضیان مدنظر قرار می‌دهند:

1- داشتم توانایی مالی مناسب فرد برای اقامت در استان

2- علاقه فرد برای اقامت در استان مطابق معیارهای اقامت دائم

 

علاوه بر موارد فوق‌الذکر، فرد متقاضی باید حداقل در یکی دیگر از برنامه‌های اکسپرس اینتری شرکت کرده باشد.

به‌طورکلی، برنامه اکسپرس اینتری استانی از طریق مراحل زیر انجام می‌شود:

 

  • متقاضیان تنها در صورتی نامزد برنامه اکسپرس اینتری استانی می‌شوند که قبل‌تر از آن فرم اکسپرس اینتری را تکمیل کرده و وارد استخر امتیازات شده باشند.
  • تنها 30 روز پس از تائید و اعلام نهایی کاندیدها، فرد متقاضی فرصت دارد که درخواست را تائید کند. لازم به ذکر است که هر فرد تنها می‌تواند دعوت یکی از استان‌ها را قبول کند.
  • پس از تائید فرد، در سیستم رتبه‌بندی 600 امتیاز برای او ثبت می‌شود که می‌تواند از این طریق اقامت دائم کانادا و سکونت آن استان را دریافت کند.
  • اگر مشخصات فرد در لیست ثبت‌نام اکسپرس اینتری نباشد، ابتدا باید پروفایل مربوط به این سیستم را تکمیل کند.