Skip to content
مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های ساسکاچوان

مهاجرت به ساسکاچوان کانادا

به‌احتمال‌زیاد شما هم از آن دسته افرادی هستید که به مهاجرت به کانادا علاقه دارید اما با فکر کردن به ابعاد مختلف مهاجرت مانند هزینه وکیل مهاجرت، شرایط کاری پس از مهاجرت، هزینه‌های زندگی در اوایل مهاجرت، دوری از خانواده و غیره، تردید به سراغتان می‌آید و این سؤال در ذهنتان نقش می‌بندد که آیا مهاجرت به کانادا ارزش این سختی‌ها را دارد؟

پاسخ به چنین سؤالاتی کار دشواری است و نمی‌توان به این‌ها پاسخی حتمی داد، چراکه با توجه به افراد و شرایط آن‌ها، این پاسخ متفاوت است. هدف ما این است که در این مقاله به مبحث مهاجرت به ساسکاچوان کانادا بپردازیم تا شاید کمی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های شما در مورد مهاجرت به کانادا رفع شود و متوجه شوید که اقامت کانادا راحت‌تر از آن چیزی است که در تصورتان بوده است.

 

ساسکاچوان کجاست؟

ساسکاچوان استانی انگلیسی‌زبان و پهناور در غرب کانادا است و جمعیتی بالغ‌بر 1180000 نفر دارد. این استان با مرکزیت شهر رجینا در فاصله 200 کیلومتری مرز کانادا و آمریکا قرار دارد. شهر ساسکاتون با جمعیت حدود 280 هزار نفر، بزرگ‌ترین شهر این استان است.

سرمای سرد زمستانی، ویژگی بارز استان ساسکاچوان است. این استان و شهر ساسکاتون مانند دیگر شهرهای کانادا، زمستان‌های سرد و پر از بارشی دارند اما در نیمه دیگر سال، بسیار زیبا و دیدنی هستند.

زندگی در این استان نسبت به دیگر شهرهای کانادا از مزایای بیشتری برخوردار است؛ برای مثال هزینه‌های زندگی اندکی کم‌تر است و برای شروع یک کار، مناسب‌تر از دیگر شهرها است. حدود 6 هزار نفر در این استان جویای کار هستند، درحالی‌که روزانه 12 هزار موقعیت شغلی جدید در این استان ایجاد می‌شود که این امر نشان‌دهنده این است مهاجران تازه‌کار فرصت‌های خوبی برای شروع کار و ایجاد رزومه کاری دارند.

 

برنامه استانی ساسکاچوان

برنامه استانی مهاجران ساسکاچوان، SINP (Saskatchewan Immigrant Nominee Program) به این منظور طراحی شد تا از میان مهاجران، نیروهای کار متخصص و ماهر را به این استان جذب کنند.

سؤالی که برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت پیش می‌آید این است که آیا پس از اخذ اقامت دائم (permanent resident) کانادا، باید حتماً در این استان زندگی کرد؟ در پاسخ باید گفت «خیر». بنا بر قوانین اقامتی در کانادا، هر کس که اقامت دائم این کشور را دارد، کاملاً مختار است که در هر شهر و ایالتی که می‌خواهد زندگی کرده و هر شغلی که می‌خواهد انتخاب کند.

این استان به‌منظور حفظ و نگهداری جمعیت جذب‌شده توسط برنامه انتخابی استانی، به‌جای استفاده از فشارهای قانونی، تسهیلاتی را ایجاد کرده که زندگی را برای مهاجران در این استان، خوشایند می‌کند؛ برای مثال، هزینه‌های تحصیلی پایین‌تر در دانشگاه‌های این استان که از بهترین دانشگاه‌ها هستند و هم‌چنین مالیات کمتر نسبت به دیگر استان‌های محبوب مانند بریتیش کلمبیا، آنتاریو و غیره.

 

برنامه استانی جذب مهاجر در استان ساسکچوان

درصورتی‌که با اکسپرس اینتری فدرال آشنایی دارید، باید بدانید که برنامه استانی مهاجران ساسکاچوان یک روش امتیازبندی فردی است که شباهت بسیاری به اکسپرس اینتری فدرال دارد. تفاوت این دو در این است که فرد برای قبولی در برنامه نیروی متخصص فدرال باید حداقل امتیاز 470 را کسب کند و شرایط بسیار خوبی همچون سن پایین، تحصیلات بالا و از همه مهم‌تر، سطح زبان انگلیسی یا فرانسه بسیار خوبی داشته باشد.

این استان با در نظر گرفتن نیازهایش به تخصص و ناک‌های شغلی متفاوت، یک سیستم امتیازدهی جدید را ایجاد کرده که به‌وسیله آن، متقاضی با تکمیل پروفایل EOI بر اساس سن، سطح زبانی، سابقه کار و مدرک تحصیلی کسب امتیاز می‌کند و اگر مجموع امتیازات به‌دست‌آمده 60 باشد، فرد تائید شده و وارد استخر استان ساسکاچوان می‌شود. یک‌بار در هرماه، افرادی که میزان امتیاز بالاتری دارند، از استخر خارج می‌شوند.

ویژگی‌های این برنامه تاکنون شبیه دیگر برنامه‌های استانی و استخر فدرال بود، اما تفاوت آن‌ها در این است که سیاست امتیازدهی این استان، بر مبنای تأثیر کمتر نمره زبان و تأثیر بیشتر سابقه کاری است.

با توجه به اینکه هرماه تعداد قابل‌توجهی از افراد از استخر خارج می‌شوند، در حال حاضر حداقل امتیاز 67 است و اگر دارای شرایطی معقول چون سی‌وچند سال سن، حدود 5 سال سابقه کار، مدرک لیسانس و نمره آیلتس 6 هستید، توانایی کسب حداقل امتیاز را دارید.

با خارج شدن از استخر استانی، یک دعوت‌نامه استانی (PNP = provincial nominee program) به همراه600 امتیاز به شما تعلق می‌گیرد که به‌وسیله آن می‌توانید وارد استخر اکسپرس اینتری فدرال شوید و با کسب حداقل امتیازها و با اولین خروج از استخر، به‌راحتی می‌توانید اقامت دائم کانادا را به دست آورید.

اپگز (APEGS) چیست؟

تعداد زیادی از ناک‌های شغلی، موردقبول استان ساسکاچوان هستند و برنامه جذب مهاجر این استان، حدوداً تمامی رشته‌های مهندسی را می‌پذیرد. درواقع، اپگز سازمان نظام‌مهندسی استان ساسکاچوان و مخفف عبارت  Association of professional Engineers and Geoscientists of Saskatchewan ( انجمن مهندسان و زمین شناسان حرفه‌ای ساسکاچوان) است. شماری از ناک‌های شغلی مهندسی به تائید این سازمان نیاز دارند.

 

پس از قبولی در استخر استانی، اگر فرد متقاضی نیاز به تائید داشته باشد، او را به اپگز معرفی می‌کنند تا بعد از نامه‌نگاری‌ها و ارسال مدارک موردنیاز و بررسی‌های اپگز، فرد به‌عنوان مهندس در این ایالت پذیرفته شود. تأییدیه مدرک تحصیلی و ریزنمرات و سابقه کاری متقاضی، ازجمله مدارکی هستند که برای تائید به اپگز داده می‌شوند.

 

تأییدیه اپگز فرایندی تقریباً زمان‌بر است. بعد از انتخاب متقاضی توسط اداره مهاجرت ساسکاچوان و معرفی به اپگز، پرونده فرد توسط اداره مهاجرت تعلیق می‌شود تا برای ادامه کارها منتظر نتیجه اپگز بمانند. قابل‌ذکر است که برای آینده شغلی فرد پس از ورود به کانادا، تأییدیه سازمان اپگز به‌عنوان سازمان نظام‌مهندسی استان، بسیار ضروری است.

 

جدول امتیاز بندی برنامه مهاجرتی نیروی متخصص ساسکاچوان:

ارزیابی و امتیاز بندی متقاضیان بر اساس 5 فاکتور صورت می‌گیرد: سن، تحصیلات، سابقه کار، مهارت زبانی و انطباقپذیری. مت قاضیان باید از میان این 5 فاکتور، موفق به کسب 60 امتیاز از 100 امتیاز شوند.

1- سن

برای این فاکتور رده سنی و امتیازهای متفاوت وجود دارد. سنین کمتر از 18 سال، صفر امتیاز، سنین بین 18 تا 21 سال، 8 امتیاز؛ 22 تا 34 سال، 12 امتیاز؛ 35 تا 45 سال، 10 امتیاز؛ 46 تا 50 سال، 8 امتیاز و سنین بالاتر از 50 سال نیز صفر امتیاز.

2- تحصیلات

در این فاکتور، فرد به ازای مدرک ارشد یا دکترا، 23 امتیاز، لیسانس یا دوره 3 ساله کالج یا دانشگاه، 20 امتیاز، مدرک دیپلم یا گواهینامه یک دوره‌ی دوساله یا به عبارتی مدرک کاردانی، 15 امتیاز و یک سال بعد از دیپلم، 12 امتیاز کسب می کند.

3- سابقه کار

در این فاکتور سابقه کاری به دو بخش تقسیم می شود

3.1- سابقه کاری 5 سال اخیر: در این قسمت متقاضی به ازای 5 سال، 10 امتیاز؛ 4 سال، 8 امتیاز؛ 3 سال، 6 امتیاز؛ 2 سال، 4 امتیاز و 1 سال، 2 امتیاز دریافت می‌کند.

3.2- سابقه کاری 6 تا 10 سال اخیر: در این قسمت متقاضی به ازای 5 سال، 5 امتیاز؛ 4 سال، 4 امتیاز؛ 3 سال، 3 امتیاز؛ 2 سال، 2 امتیاز و 1 سال، صفر امتیاز دریافت می‌کند.

4- مهارت زبانی

در مهارت زبان، CLB 8 یا بالاتر ، 20 امتیاز؛ CLB 7، 18 امتیاز؛ CLB 6، 16 امتیاز؛ CLB 5، 14 امتیاز، CLB 4 ، 12 امتیاز و فرانسوی‌زبانان یا انگلیسی‌زبانان بومی بدون در نظر گرفتن آزمون زبان، صفر امتیاز دارند.

5- انطباق‌پذیری

در فاکتور انطباق‌پذیری یا سازگاری با محیط، داشتن فامیل نزدیک در ساسکاچوان مانند والدین، خواهر و برادر، پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمه، دایی، عمو و غیره، 20 امتیاز، سابقه کاری حداقل یک سال در استان، 5 امتیاز و سابقه تحصیلی حداقل یک سال در مؤسسات مورد تائید استان، 5 امتیاز دارد.

نتیجه‌گیری:

نسبت به دیگر برنامه‌های مهاجرتی، اخذ اقامت دائم کانادا از طریق مهاجرت به استان ساسکاچوان، روشی منطقی و تقریباً ساده و کم‌هزینه است و یک فرد با سی‌وچند سال سن، سابقه کاری حدوداً 5 سال، مدرک تحصیلی لیسانی و با نمره آیلتس 6، می‌تواند به‌وسیله آن و با کمک شرکت مهاجرتی پالینا، به کانادا مهاجرت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مطرح کردن پرسش‌ها و نظرات خود با ما تماس حاصل فرمایید.