Skip to content

مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت

این روزها تبلیغات زیادی در ارتباط با مهاجرت از طریق ثبت شرکت در کانادا ارائه می‌شود. متاسفانه باید در همین ابتدای مطلب اعلام کنیم که در واقع چنین برنامه‌ای برای مهاجرت به این کشور وجود ندارد و اساسا کسی با ثبت شرکت در کانادا نمی‌تواند اقامت دائم کانادا را اخذ کند. شما می‌توانید به عنوان یک غیر کانادایی در بعضی استان‌های کانادا (فقط بعضی استان‌ها) شرکت ثبت کنید و فعالیت اقتصادی داشته باشید اما، با این کار نمی‌توانید لزوما برنامه مهاجرتی یا اقامتی داشته باشید.

شاید آنچه که منظور و هدف از این تبلیغات (مهاجرت از طریق ثبت شرکت در کانادا) است روشی باشد تحت عنوان Intra-Transfer Company (ICT) یا انتقال کمپانی که در این مطلب به اختصار درباره این برنامه توضیح خواهیم داد اما، باید مجددا تذکر داد که این برنامه کاملا با دریافت اقامت دائم ازطریق ثبت شرکت که برخی کشورهای اروپایی ارائه می‌دهند متفاوت است و ثبت شرکت بخشی از پروسه این برنامه است که اداره مهاجرت کانادا ارائه داده و اساسا این برنامه روشی نیست که مستقیما به اقامت دائم کانادا منتهی شود بلکه، ویزای کار موقت می‌باشد، هر چند که این امکان وجود دارد که پس از ورود به کانادا از این طریق و کسب تجربه کار در کانادا وارد برنامه‌های اقامتی دیگر شد و به اقامت دائم کانادا دست یافت.

این برنامه به شرکت‌های بین المللی اجازه می‌دهد تا کارمندان واجد شرایط خود را به طور موقت به کانادا منتقل کنند. هدف از این انتقال نیروی انسانی می‌تواند بهبود اثربخشی مدیریت، گسترش صادرات کانادا و افزایش رقابت در بازارهای خارج از کانادا باشد.

متقاضیان این برنامه اجازه کار (WORK PERMIT) دریافت خواهند کرد ولی بدین منظور از دریافت مجوز کار (LMIA) اداره کار کانادا معاف خواهند بود. زیرا از طریق انتقال تخصص خود به مشاغل کانادایی، منافع اقتصادی قابل توجهی را برای کانادا به همراه خواهند داشت.

 

شرایط متقاضیان:

در حال حاضر در یک شرکت چند ملیتی مشغول به کار باشند و به دنبال ورود به محل کار در یکی از شرکت‌های مادر، زیر مجموعه، شعبه یا وابسته آن شرکت در کانادا باشند.

  • این انتقال باید به شرکتی انجام شود که دارای رابطه واقعی و قانونی با شرکتی است که در حال حاضر و مستمر در آن مشغول به کار هست .
  • پستی که در شرکت مقصد خواهد گرفت حتما باید در رده مدیر اجرائی، مدیریت ارشد یا متخصص باشد.
  • پیش از ارسال درخواست حداقل یک سال در سه سال گذشته به طور مداوم (با دریافت حقوق و دستمزد یا قرارداد مستقیم) در یک موقعیت شغلی تمام وقت مشابه در شرکتی که قصد دارد آن‌ها را به خارج از کانادا منتقل کند، سابقه کار داشته باشد.
  • فقط برای یک دوره موقت به کانادا بیاید.
  • تمام شرایط اداره مهاجرت برای دریافت اقامت موقت را رعایت کند.
  • به طور کلی، شرکت باید مکان فیزیکی را برای انجام فعالیت در کانادا داشته باشد، به ویژه در مورد انتقال متخصصین. با این حال، در موارد خاص مربوط به مدیران ارشد یا مدیران اجرایی، می‌توان پذیرفت که آدرس استارتاپ جدید هنوز مشخص نشده باشد. به عنوان مثال، شرکت ممکن است از آدرس وکیل خود استفاده کند تا این که مدیر اجرایی بتواند یک ملک را خریداری یا اجاره کند.
  • این شرکت باید برنامه‌ریزی واقع بینانه‌ای برای کارکنان در برنامه اجرائی جدید ارائه دهد.
  • این شرکت باید توانایی مالی لازم برای شروع کار در کانادا و جبران خسارت کارکنان را داشته باشد.

هنگام انتقال مدیران یا مدیران ارشد باید:

شرکت باید نشان دهد که آنقدر بزرگ خواهد بود که از عملکرد مدیران اجرایی یا مدیران ارشد خود پشتیبانی کند.

هنگام انتقال متخصصین:

  • انتظار می‌رود تجارت فعالی داشته باشد و
  • اطمینان داشته باشد که عملیات اجرائی توسط تیم در کانادا هدایت می‌شود.

مدت زمان اجازه کار

  • اجازه کار اولیه در این برنامه یک‌ساله خواهد بود
  • برای تمدید، باید شواهدی ارائه شود که شرکت‌های کانادایی و خارجی هنوز واجد شرایط هستند. دفتر جدید در کانادا در سال گذشته با ارائه مستمر کالا یا خدمات فعال بوده است. دفتر جدید پرسنل دارد.

معیارهای واجد شرایط بودن برای هر دو گروه مدیریت ارشد و متخصصین

در این برنامه انتقال کمپانی، الزامی نیست که متقاضی لزوما یک‌سال در همان شرکت کار کرده باشد بلکه می‌تواند یک سال در سه سال گذشته در یکی ازشرکت‌های وابسته به آن شرکت نیز مشغول به کار بوده باشد. ولی باید بتواند نشان دهد که منافع و تعهدات، دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت مادر در ارتباط با آن شرکت تابعه بوده است و به همان نوع تجارت با شرکت مادر ادامه می‌دهد.

مثال: یک شرکت طراحی نرم‌افزار از ایالات متحده، مایل است که متقاضی را به شعبه خود در کانادا منتقل کند. این شرکت آمریکایی اخیرا یک شرکت طراحی نرم افزار کوچکتر در ایالات متحده خریداری کرده است و مایل است کارمندی را از شرکت خریداری شده به شعبه خود در کانادا منتقل کند. متقاضی بیش از 10 سال است که به طور مداوم با آن شرکت کوچک‌تر در یک پست فنی بسیار تخصصی مشابه کاری که در کانادا قرار است انجام دهد، کار می‌کند. از آنجا که آن شرکت با مسئولیت محدود منافع و تعهدات شرکت کوچکتر نرم‌افزاری را پذیرفته و به فعالیت مشابهی ادامه می‌دهد، می‌تواند آن فرد را به عنوان متقاضی برای انتقال درون شرکتی در نظر بگیرد.

انتقال دهندگان درون شرکتی لزوما ملزم به تاسیس دفتر در کانادا نیستند. با این حال، انتظار می‌رود که آن‌ها یک پست شغلی واقعی در شعبه کانادایشان ایجاد کنند. باید رابطه شفاف کارفرما و کارمند با شرکت کانادایی وجود داشته باشد و شرکت کانادایی باید فعالیت‌های روزانه کارمند خارجی را هدایت کند. این امر به ویژه برای کارمندانی که در سایت‌های مشتری یا زیر مجموعه‌های شرکت مادر کار می‌کنند و نه در شعبه شرکت مادر اهمیت دارد.

اگر متقاضی قصد ندارد به صورت فعال در شعبه‌ای در کانادا مشغول به کار شود، افسران اداره مهاجرت باید بررسی کنند که آن‌ها بهتر است به عنوان یک بازدید کننده تجاری طبقه‌بندی شوند، یا خیر، که بدیهی است در این صورت پروسه متفاوتی خواهد داشت.

مستندات زیر مورد نیاز است:

  • تایید این‌که شهروند خارجی درحال حاضر در یک شرکت چند ملیتی خارج از کانادا مشغول به کار است و به دنبال ورود به کار در یکی از شعبات، شرکت‌های تابعه یا وابسته آن شرکت در کانادا است.
  • تایید این که شهروند خارجی (از طریق حقوق و دستمزد یا قرارداد) به طور مداوم (تمام وقت) توسط شرکت خارج از کانادا، در پست شغلی مشابه، حداقل به مدت یک سال از سه سال گذشته مشغول به کار بوده است. دوره یک ساله بلافاصله قبل از تاریخ درخواست اولیه محاسبه می‌شود.
  • شرح موقعیت شغلی متقاضی درمقام مدیراجرایی یا مدیریت ارشد و یا متخصص مشخص باشد (به عنوان مثال موقعیت شغلی، عنوان شغلی ، جایگاه درسازمان ، شرح شغل) ؛
  • در مورد “متخصصین”، شواهدی باید ارائه شود مبنی بر این که شخص دارای چنین دانش و تخصصی است و موقعیت شغلی موجود در کانادا نیاز به چنین دانش و تخصصی دارد.
  • مدت زمان مورد نظر برای اقامت موقت در کانادا باید مشخص باشد.
  • شواهد رابطه کاری بین شرکت درکانادا و شرکت مادردرکشورخارجی باید ارائه شود (ممکن است افسر برای اثبات رابطه بین شرکت کانادایی و خارجی که مایل به انتقال هست، مدارک ملموسی درخواست کند).
  • کسانی که از طریق این برنامه اجازه کار دریافت کرده‌اند اگر همچنان به کار در شعبه آن شرکت مشغول باشند و آن شرکت نیز شرایط قبلی خود را حفظ کرده باشد می‌توانند مجددا طی همین برنامه ویزای کاری خود را تمدید کنند.
  • حداکثر مدت قابل تمدید در این نوع اجازه کار 7 سال برای مدیران اجرایی و مدیران ارشد و 5 سال برای متخصصین خواهد بود.