Skip to content

جاب آفر کانادا

مهاجرت به کشور کانادا از طریق کار

مهاجرت به کشور کانادا توسط ویزای کار کشور کانادا که با نام­ها و عنوان­های دیگری نظیر مهاجرت از طریق پیشنهادی کاری (Job Offer) کانادا نیز در وب سایت های مختلف مطرح می­شود، از جمله محبوب‌ترین طرق مهاجرت به کانادا می­باشد که این امکان را برای فرد به وجود می­آورد که به اخذ اقامت دائم منجر گردد. برای آگاهی از شرایط مهاجرت از طریق کار با ما در شرکت مهاجرتی پالینا همراه باشید.

از آنجایی که مهاجرت از طریق ویزای کار، بسیار روش محبوب و پر ارجاعی در دنیای مجازی است، لذا حجم اطلاعات بالایی از این روش در اینترنت وجود دارد که متاسفانه بسیاری از آن­ها نامعتبر و حتی غلط است. از همین روی ابهامات بسیاری در زمینه مهاجرت از طریق کار به کشور کانادا وجود دارد. به عنوان مثال برخی اعتقاد دارند که مهاجرت از طریق کار به کشور کانادا بسیار راحت بوده و نیازی به وکیل یا مشاور مهاجرتی نیست و از همین روی بدون هیچگونه مشاوره­ای، تنها بر اساس اطلاعات موجود در فضای مجازی و شنیده های خود اقدام به اخذ ویزای کار کشور کانادا می­کنند.

از سوی دیگر هم برخی معتقدند که مهاجرت به کشور کانادا از طریق ویزای کار برای ایرانی­ها غیرممکن بوده و اعتمادی به هیچ کدام از شرکت­های مهاجرتی در این زمینه ندارند. در نتیجه هیچگونه تلاش و اقدامی از سوی این افراد برای مهاجرت از طریق ویزای کار به کشور کانادا صورت نمی گیرد.

در حقیقت هر دو طرز فکر مذکور اشتباه است و هیچ کدام جنبه واقعی ندارد. در ادامه ما در شرکت مهاجرتی پالینا به طور کامل در مورد ویزای کار کانادا و مسائل و شرایط مربوط به آن صحبت خواهیم کرد:

ویزای کار کانادا

یکی از ویزاهای پرطرفدار مهاجرت به کشور کانادا، ویزای کار کانادا است. این ویزا مختص افرادی است که پیشنهادی کاری(Job Offer) داشته و یا همسر وی در کانادا محصل می­باشد. انواع ویزای کار صادر شده برای کشور کانادا به دو شکل است:

  • Work permit
  • Open work permit

 

Work permit

مجوز کار(Work permit) برای افرادی است که از قبل، محل کار آن­ها مشخص می­باشد؛ به این معنی که زمانی این مجوز برای شما صادر خواهد شد که شما پیشنهادی کاری از سوی یک شرکت یا موسسه کانادایی داشته باشید و ملزم به کار در همان شرکت هستید.

Open work permit

مجوز کار باز(Open work permit) مجوز کار آزادانه و بدون محدودیتی را در هر زمان و مکانی را برای هر کارفرمایی صادر می­کند.

از جمله مزایای داشتن ویزای کار کشور کانادا، امکان افتتاح حساب بانکی و تحصیل رایگان فرزندان در مدارس دولتی کانادا می­باشد. ویزای کار کشور کانادا یک ساله بوده و پس از آن باید تمدید گردد. توجه داشته باشید که حتی چنانچه در انتظار صادر شدن اقامت خود در کانادا هستید بازهم باید در مهلت انتظار، ویزای کار خود را تمدید نمایید.

پیشنهادی کاری(Job Offer) کشور کانادا

همانطور که عنوان شد، برای درخواست ویزای کار جهت مهاجرت به کشور کانادا، باید ابتدا پیشنهادی کاری (Job Offer) از یکی از کارفرمایان کانادایی داشته باشید که این پیشنهاد را وزارت کشور کانادا تایید نماید. در واقع این موضوع که شما در کشور مبدا خود از مهارت بالایی در کار خود برخوردار هستید تاثیری در ویزای کار کانادا ندارد. هرچند که پیشتر نیز گفتیم که در صورتی که همسر متقاضی در کشور کانادا مشغول به تحصیل باشد، می­تواند اقدام برای ویزای کار کانادا نماید.

به صورت کلی پیشنهادی کاری (Job Offer) برگه­ای است که از سوی یکی از شرکت­ها یا موسسات رسمی کانادایی مبنی بر احساس نیاز آن­ها به مهارت و سابقه کاری و تمایل آن­ها برای استخدام شما می­باشد. مشخصا واضح است که در اینصورت، افرادی سودجو می­توانند با پیشنهاداتی مالی به یکی از شرکت­ها و موسسات رسمی کانادا پیشنهادی کاری (Job Offer) غیرواقعی برای مهاجرت بگیرند اما دولت کانادا برای جلوگیری از این اتفاق تنها به پیشنهادات کاری (Job Offers) دارای LMIA پاسخ داده و فقط همین پیشنهادات کاری (Job Offers) را بررسی می­کند. بنابراین تنها رضایت کارفرما و کارمند کافی نیست.

LMIA

LMIA در واقع تاییدی بر پیشنهادات کاری(Job Offers) است که از سوی اداره کار کشور کانادا صادر می­شود. برای تایید یک پیشنهادکاری(Job Offer)، اداره کار کشور کانادا به بررسی سابقه و وضعیت کارفرما و کارمندی که قصد مهاجرت کاری به کشور کانادا را دارد، می­پردازد. پروسه صدور LMIA شامل چند گام است که در گام نخست کارفرما به دقت مورد بررسی قرار می­گیرد و در واقع باید ثابت شود که تعداد کافی کارمند کانادایی با تخصص مورد نظر پیدا نشده و جذب نیرو برای کارفرما مشکل­ساز شده است. افزون بر این شرکت یا موسسه مدنظر باید از منظر اقتصادی و سابقه کاری وضعیت مطلوبی داشته باشد. در گام بعد و در شرایطی که کارفرما شرایط لازم را داشت، اداره کار کانادا با صدور LMIA اجازه تامین نیروی­کار خارجی را صادر می­کند و LMIA امکان درخواست ویزای کار کشور کانادا برای متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کار را فراهم می­کند.

فرایند مهاجرت به کانادا از طریق کار

به طور کلی دو راه برای درخواست مهاجرت کاری از طریق کار به کشور کانادا وجود دارد که شامل دریافت اقامت کشور کانادا با پیشنهاد کاری (Job Offer) از طریق PNP استانی و دریافت اقامت کانادا از طریق اخذ ویزای کار (CEC) می­باشد.

دریافت اقامت کشور کانادا با پیشنهادکاری(Job Offer) از طریق PNP استانی

همانطور که پیشتر عنوان شد، برای استفاده از این روش به یک پیشنهادکاری(Job Offer) از سوی کارفرمای رسمی کانادایی نیاز دارید. مثلا زمانی که شما یک پیشنهاد کاری (Job Offer) مورد تایید وزارت کار کشور کانادا از استان بریتیش کلمبیا و شهر ونکوور داشته باشید، قادر هستید به صورت استانی درخواست دریافت اقامت خویش را به استان بریتیش کلمبیا ارسال کنید و امتیازات شما در استان مورد ارزیابی قرار می­گیرد. این امتیازات بر مبنای مدرک تحصیلی، میزان دانش زبان انگلیسی، سوابق کاری و پیشنهاد کاری (Job Offer) که از همان استان دریافت کرده‌اید، سنجش و محاسبه می­گردد.

توجه داشته باشید که پیشنهاد کاری (Job Offer)، امتیاز روشن و مشخصی ندارد. به طور مثال به این شکل نیست که پیشنهاد کاری (Job Offer) به طور مشخص 30 امتیاز یا 50 امتیاز داشته باشد. میزان امتیاز پیشنهاد کاری (Job Offer) به شهری که از آن پیشنهاد کاری (Job Offer) دارید، سطح حقوق دریافتی از کارفرما و مقدار تناسب پیشنهاد کاری (Job Offer) با سابقه کاری شما وابسته بوده و به جمع امتیازات شما اضافه می­شود ولی توجه داشته باشید که عموما این امتیاز به قدری موثر است که موجب شود در رقابت استانی انتخاب شده و دعوتنامه (Nomination) استانی دریافت کنید.

هرچند اخذ دعوتنامه (Nomination) استانی به معنای پایان کار نبوده و هنوز مراحل دیگری در پیش­رو خواهد بود اما متقاضی پس از دریافت دعوتنامه (Nomination) چالش خاصی را در روند گرفتن اقامت در پیش نخواهد داشت. تنها گام باقی مانده ورود به رقابت اکسپرس اینتری فدرال (Federal Express Entry) و در بخش PNP که مختص متقاضی­های دارای دعوتنامه استانی، می­باشد. اخذ دعوتنامه (Nomination) استانی 600 امتیاز به امتیازات شما اضافه کرده و تضمین می­کند که در نخستین انتخابات اکسپرس اینتری فدرال (Federal Express Entry) انتخاب شوید و بتوانید اقامت دائم کانادا و کارت PR را بگیرید. در بهترین حالت و بدون مشکل جانبی دیگری، امورات اقامت دائم در این شرایط حدود دو سال به طول می­انجامد. هرچند همانطور که پیشتر اعلام شد، بهتر است پیش از آغاز روند اقامت، ابتدا بهتر است شرایط خود را با یک مشاور و یا وکیل مهاجرتی در میان بگذارید.

دریافت اقامت دائمی کشور کانادا از طریق اخذ ویزای کار (CEC)

چنانچه شما مشمول استفاده از شیوه استانی(PNP) جهت مهاجرت به کشور کانادا از طریق کار و دریافت اقامت این کشور نیستند و در واقع سوابق شغلی و تحصیلات ندارید، همچنان می­توانید از طریق پیشنهاد کاری (Job Offer) مورد تایید وزارت کار کشور کانادا برای ویزای کار درخواست بدهید. اگر شرایط اخذ ویزای کار در کشور کانادا را داشته باشید، می­توانید به همراه خانواده به این کشور وارد شوید.

ویزای کاری از طریق پیشنهادکاری(Job Offer) از مدل مجوز کار باز(Open Work Permit) نبوده و محدود به همان جایگاه شغلی بوده که کارفرما در ابتدای تقاضا برای شما داده است.  

پس از گذشتن یک سال از اقامت کاری در کشور کانادا، شما قادرید با استفاده از سابقه کاری خود از طریق CEC اکسپرس اینتری(Express Entry) جهت دریافت اقامت دائم کشور کانادا اقدام نمایید. در این شرایط، شما افزون بر امتیازات اخذ شده به واسطه سن، زبان و تحصیلات، امتیازی نیز بخاطر یک سال سابقه کار در کشور کانادا کسب نمایید که عموما با دارا بودن این امتیاز بدون هیچ چالشی قادرید اقامت دائم کشور کانادا را اخذ کنید.

شرایط دریافت پیشنهاد کاری (Job Offer) کانادا

جهت دریافت پیشنهادکاری(Job Offer) کشور کانادا سابقه­کاری مرتبط بااهمیت­ترین نکته­ای­ است که وجود دارد که این سابقه بهتر است از موسسه­ای باشد که بیمه شما از آنجا رد شده است. مدل بیمه هم بهتر است که بیمه تامین اجتماعی باشد. این موضوع از آن جهت بهتر است که بیمه تامین اجتماعی نشان­دهنده مرتبط بودن سوابق کاری با شغل مدنظر است.

البته باید توجه داشته باشید که برای شغل­های ناک­های صفر یا A باید مدرک تحصیلی مربوط به آن را داشته باشید ولی با این­حال برای پیشنهادکاری(Job Offer) مهارت­محور نظیر آشپزی، آرایشگری و… نیازی به مدرک تحصیلی آکادمیک نیست و تنها مدرک­های فنی و حرفه­ای مربوطه کافی می­باشد.

پیشنهادکاری(Job Offer) تضمینی کشور کانادا

توجه به این نکته بسیار مهم است که چنانچه در تبلیغات شرکت­های مهاجرتی با عبارت«پیشنهاد کاری (Job Offer ) تضمینی» روبرو شدید، دقت کنید که هیچ کس نمی­تواند اخذ ویزای کاری کانادا را تضمین نماید و تنها تضمین برای دریافت پیشنهاد کاری (Job Offer) می­باشد و این برای اقامت در کشور کانادا کافی نیست.

شرایط لازم جهت دریافت ویزای کار کشور کانادا

همانگونه قبل از این عنوان شد، هر متقاضی جهت درخواست ویزای کار کشور کانادا نیاز به پیشنهادکاری(Job Offer) که توسط وزارت کار کشور کانادا تایید گردیده نیاز دارد و این نخستین و پر اهمیت­ترین شرط اخذ ویزای کار می­باشد. شرط دیگر جهت مهاجرت به کشور کانادا از راه کار، دارا بودن دانش زبان موردنیاز است. به صورت عمومی دارا بودن دست­کم نمره زبان آیلتس جنرال 5.5 برای اخذ ویزای کار الزامی است. هرچند این نکته نیز حائز اهمیت است که نمره زبان آیلتس شما به تخصصی که برای آن پیشنهادکاری(Job Offer) دارید نیز وابسته است. علی­رغم اینکه جهت دریافت پیشنهادکاری(Job Offer) به نمره زبان احتیاجی نیست اما جهت اخذ ویزای کار به آن نیاز است.

به طور مثال چنانچه فردی برای پیشنهادکاری(Job Offer) آشپزی اقدام نمایید، امکان دارد که نمره آیلتس 5.5 نیز افسر مربوطه را برای ویزا راضی نماید؛ زیرا که امکان دارد رشته آشپزی به سطح دانش بالایی از زبان نیاز ندارد اما شخصی که برای مهندسی کامپیوتر درخواست ویزای کاری می­دهد، به طور حتم نیاز به نمره زبان بالاتری نیاز دارد. بنابراین عبارت« ویزای کار کشور کانادا بدون مدرک زبان»، یک تبلیغات بدون پایه و اساس می­باشد.

یکی دیگر از نکاتی که می­تواند به قانع کردن افسر مهاجرتی پرونده کمک کند، سابقه مسافرت­های خارجی به یکی از کشورهای اروپایی(ویزای شنگن) و یا سفر به کشورهای شرق آسیا در گذرنامه است. همچنین توجه داشته باشید که وابستگی­های موجود در ایران نیز در دریافت ویزای کار در کشور کانادا موثر است چرا که این موضوع نشان می­دهد که فرد پس از اتمام ویزای کاری خود به دلیل وابستگی­های قومی و مالی به کشور خود بازمی­گردد.

پارامتر سن نیز در دریافت پیشنهادکاری(Job Offer) و ویزای کار کشور کانادا موثر بوده و ولی به اندازه مولفه­های قبلی تعیین کننده نمی­باشد؛ به این معنا که اگر کسی 40 ساله باشد نمی­توان قطعی گفت که شانسی برای مهاجرت ندارد.

ویزای کار کشور کانادا برای مردم ایران

طبیعتا با پایان محدودیت­ها و شیوع بیماری کووید 19 در سال 2021 میلادی، دریافت ویزاهای گوناگون کشور کانادا، کمی آسان­تر گردد و به ویژه ویزای کار کشور کانادا با عنایت به بسته­های پشتیبانی که دولت کشور کانادا ارائه می­دهد و از سوی دیگر کم شدن معنادار نیروی کار در سال­های گذشته به دلیل محدودیت­های سفرهای خارجی، موجب افزایش نیاز کشور کانادا به نیروی کار دارای مهارت خارجی گردیده و این موضوع دریافت ویزای کار کشور کانادا را برای مردم ایران و دیگر کشورها آسان­تر از قبل می­شود.

مدت زمان فرایند ویزای کار کشور کانادا

در صورتی که فرد متقاضی ویزای کار پیشنهادکاری(Job Offer) و وکیل مهاجرتی استفاده نماید، مرحله­های تاییدیه اداره کار بعد از صادر شدن LMIA در کمتر از شش ماه به نتیجه خواهد رسید.