Skip to content

تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کشور کانادا

کشور کانادا یکی از محبوب­ترین جوامع برای اخذ اقامت دائم و زندگی و رشد فرزندان است مکه همه­ساله مهاجران زیادی از سرتاسر دنیا برای دریافت اقامت این کشور تلاش می­کنند. در راستای اخذ اقامت دائمی کشور کانادا، شیوه­ها و برنامه­های گوناگونی وجود داشته که یکی از پرطرفدارترین آن­ها، تحصیل در کشور کانادا می­باشد. البته که ویزای تحصیلی کشور کانادا، یک اقامت موقت در این کشور است ولی آیا روشی برای تبدیل ویزای تحصیلی به اقامت دائم کشور کانادا وجود دارد؟ با ما در شرکت مهاجرتی پالینا تا پایان این مقاله همراه باشید تا تمامی ابهامات موجود در این زمینه را بررسی نماییم.

دلیل محبوبیت کشور کانادا برای ویزای تحصیلی را می­توان علاوه بر رفاه اجتماعی زیاد در در این کشور، کیفیت آموزشی مطلوب و دانشگاه­های سطح بالای کشور کانادا دانست. با این وجود وقتی که بحث تحصیل در کشور کانادا به میان می­آید، اقامت پس از تحصیل در کانادا موضوع مورد بحث متقاضیان می­باشد. در همین راستا، کشور کانادا برنامه­هایی جهت اقامت بعد از فارغ­التحصیلی در این کشور برای دانشجویان بین­المللی ارائه کرده است که می­توان از طریق آن­ها، اقامت خود را تمدید و سپس دائمی نمود.

تبدیل ویزای دانشجویی به اقامت دائم کشور کانادا
از طریق سیستم اکسپرس اینتری

احتمالا تا الان در مورد نظام اکسپرس اینتری، به عنوان نظام اساسی مهاجرت اقتصادی کشور کانادا به گوشتان خورده است. از سال ۲۰۱۵ میلادی که اکسپرس اینتری کشور کانادا معرفی گردیده است، این نظام جهت ارائه مزایایی به آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که از دانشگاه‌های کشور کانادا فارغ‌التحصیل شده­اند، دچار تغییر و تحول شده است.

عمیق­ترین تغییر چشمگیر آن، افزودن سی امتیاز به نظام امتیازدهی CRS برای آن گروه از دانشجویانی بود که یک مدرک تحصیلی دانشگاهی در این کانادا دریافت نموده­اند. قبل از آن که به عنوان یک دانشجو جهت اخذ دعوت‌نامه اقامت دائم کشور کانادا واجد شرایط شوید، بایستی شرایط مورد نیاز جهت شرکت در یکی از سه طرح فدرال اقتصادی مهاجرت و ورود به خزانه اکسپرس اینتری را داشته باشید؛ خزانه یا استخر اکسپرس اینتری، جایی است که سیستم CRS به شما امتیاز می­دهد.

بعد از آن، دولت کشور کانادا در قرعه هایی که عموما هر چند هفته یک مرتبه صورت می‌گیرد، نامزدهای برتر خزانه یا استخر اکسپرس اینتری را دعوت به ارسال درخواست می­نماید. بعد از این گام، نامزد مذکور، شصت روز جهت ارسال درخواست کامل شده خود مهلت دارد. این درخواست جهت برنامه‌ای دولتی در کشور کانادا می­باشد و کامل شدن پروسه آن به دست­کم شش ماه زمان نیاز دارد. اولویت برنامه اکسپرس اینتری، کاندیدای جوان با تجربه تحصیل و کار در کشور کانادا و توانمندی زبانی است و این موضوع به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی دانشگاه‌های کشور کانادا، این فرصت خاص را جهت دریافت اقامت دائم کشور کانادا ارائه می­نماید.

اقامت بعد از فارغ­ التحصیلی در کشور کانادا
از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کشور کانادا، شیوه دیگری است که در آن می­توان اقامت پس از تحصیل در کشور کانادا را به دست آورد. از آنجایی که کشور کانادا بهترین و امن­ترین نظام مالی و بانکداری را در جهان دارد، به همین دلیل علاقه مردان بسیاری جهت سرمایه گذاری در این کشور وجود دارند. هرچند جهت دریافت اقامت کشور کانادا از طریق سرمایه گذاری احتیاجی به تحصیل در این کشور ندارید، ولی از این شیوه هم می­توانید جهت تمدید اقامت خویش در کانادا استفاده نمایید.

مهم­ترین خوبی تحصیل و بعد از آن سرمایه­گذاری در کشور کانادا آشنا شدن از نزدیک با این کشور و وضعیت بازار کار آن بوده و در همین راستا حتی مهارت کانادایی کسب نمایید، لذا نسبت به فردی که از بیرون از کانادا جهت اقامت سرمایه گذاری اقدام می کند، آگاهانه تر و مطمئن تر اقدام می­کنید.

اقامت پس از تحصیل در کشور کانادا از طریق ازدواج

شما می­توانید از طریق ازدواج با یک شهروند کانادایی، اقامت پس از تحصیل در این کشور دریافت نمایید. در شرایطی که شما در زمان حضور در کانادا با شخصی که تابعیت کانادا را داشته ازدواج نمایید، قادر خواهید بود اقامت و تابعیت کشور کانادا را به دست آورید.

نکته حائز اهمیت در این مورد، اثبات حقیقی بودن این ازدواج است و چنانچه معلوم گردد که هدف از این ازدواج گرفتن اقامت کشور کانادا بوده و به عبارت دیگر این یک ازدواج صوری بوده است، جریمه­هایی متوجه طرفین ازدواج خواهد شد.

از شرایط عمومی این برنامه، بالاتر از 18 سال بودن سن زوجین بوده و همچنین همسر کانادایی بایستی توانمندی مالی جهت تامین مخارج زندگی دو نفر را داشته باشد. از سوی دیگر، زوجین بایستی در یک خانه مشترک اسکان داشته باشند. در صورت واجد شرایط بودن، نخست به طرف خارجی اقامت موقت سه ساله داده می­شود و بعد از گذشت سه سال به شرط پایداری ازدواج، فرد می­تواند تابعیت و گذرنامه کانادایی دریافت کند.

اقامت پس از تحصیل در کشور کانادا و دریافت تابعیت کانادایی

گام پایانی در مهاجرت به کشور کانادا دریافت تابعیت این کشور است. نخست لازم است فرق میان اقامت دائم و تابعیت روشن شود. در ظاهر ممکن است افرادی که دارای اقامت دائم کشور کانادا می­باشند فرق چندانی در مقایسه با شهروندان کانادایی نداشته باشند، زیرا آن­ها هم همانند شهروندان از همه مزایای شهروندی و خدماتی رفاهی و اجتماعی برخوردار هستند. از جمله فرق­ها برای دارندگان اقامت دائم کشور کانادا این است که اجازه شرکت در رای گیریها را داشته و نمی توانند کاری امنیتی یا سیاسی داشته باشند.

 همانگونه که در برنامه های قبلی عنوان گردید، در تمامی شیوه­های اقامت پس از تحصیل در کشور کانادا، شما به طور مستقیم قادر به گرفتن تابعیت کشور کانادا نخواهید بود و بایستی نخست اقامت دائم کشور کانادا را به دست آورده و بعد از گذشت چندسال برای دریافت تابعیت کانادایی درخواست بدهید. معمولا در بیشتر شیوه ها بعد از سه سال اقامت دائم در کانادا، متقاضی می­تواند جهت دریافت تابعیت و پاسپورت کانادایی درخواست دهد.

در آخر باید اشاره کرد که تحصیل در کشور کانادا ممکن است شما را یک گام به دریافت اقامت دائم نزدیک نماید. برای افرادی که دارای وضعیت تحصیلی مطلوبی بوده، مدرک زبان داشته و از سوی دیگر قدرت تامین هزینه‎های تحصیلی خود را دارند، این یک فرصت فوق‎عالی جهت زندگی در کشور کانادا می­باشد. اقامت بعد از تحصیل در کشور کانادا جهت دانشجویان بین المللی در کانادا از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی از اشخاصی که به تحصیل در کشور کانادا می پردازند، دوست دارند که بعد از اتمام تحصیلات خویش هم در کشور کانادا اقامت داشته و به کار و زندگی بپردازند.

خبر خوب این است که شیوه های مختلفی جهت اقامت بعد از تحصیل در کشور کانادا وجود دارد، که پرطرفدارترین آن مجوز کار پس از تحصیل در کانادا است ممکن است حتی موجب دریافت اقامت دائم و تابعیت کشور کانادا شود.