Skip to content
مهاجرت به کانادا از طریق استارت آپ

ویزای استارتاپ کانادا

ممکن است در فضای مجازی و رسانه­ها نام استارتاپ به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که استارتاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

کسب و کارها و شرکت­هایی که برطبق یک ایده جدید به تازگی تاسیس شده اند و خدمات و محصولات جدیدی را ارائه می­دهند و پاسخگوی نیازهای موجود هستند در اصطلاح استارتاپ می­گویند.

اهمیت استارتاپ‌ها: علاوه بر این که به نیازها و مشکلات می­پردازند، موجب افزایش تحرک و رشد اقتصاد نیز می­شوند. بنابراین کشورهای توسعه یافته که نقش و اهمیت استارتاپ­ها را متوجه شدند با حمایت و توجه به آنها بستر مناسبی را برای رشد استارتاپ­ها در کشور خود فراهم می­کنند.  

کشور کانادا هم که از کشورهای پیشرفته و جزو هشت اقتصاد برتر جهان است از استارتاپ­ها حمایت می­کند و افراد خلاق و دارای ایده­های جدید با قابلیت تجاری سازی را از سایر کشورها جذب می­کند.

در راستای این هدف دولت کانادا چندین سال است برنامه­های مهاجرت به کانادا را به وسیله­ استارتاپ به اجرا در آورده است و بر این اساس به افراد دارای ایده و اختراع و خانواده ایشان اقامت می­دهد.

 

شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا

 

صرف داشتن ایده برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا بی شک کافی نیست و برای آن شرایطی وجود دارد. برای شروع مهاجرت به کانادا از راه کسب ویزای استارتاپ داشتن شرایط ذیل ضروری است:

  • شخص متقاضی باید دارای ایده­ای با قابلیت تجاری سازی باشد.
  • زبان انگلیسی یا فرانسه فرد باید حداقل در سطح CLB5 یا آیلتس5 باشد.
  • فرد متقاضی لازم است اثبات کند هزینه زندگی حداقل یک سال در کانادا را دارا می­باشد.

 

ممکن است در فضای مجازی و رسانه­ها نام استارتاپ به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال پیش آمده باشد که استارتاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

کسب و کارها و شرکت­هایی که برطبق یک ایده جدید به تازگی تاسیس شده اند و خدمات و محصولات جدیدی را ارائه می­دهند و پاسخگوی نیازهای موجود هستند در اصطلاح استارتاپ می­گویند.

اهمیت استارتاپ‌ها: علاوه بر این که به نیازها و مشکلات می­پردازند، موجب افزایش تحرک و رشد اقتصاد نیز می­شوند. بنابراین کشورهای توسعه یافته که نقش و اهمیت استارتاپ­ها را متوجه شدند با حمایت و توجه به آنها بستر مناسبی را برای رشد استارتاپ­ها در کشور خود فراهم می­کنند.  

کشور کانادا هم که از کشورهای پیشرفته و جزو هشت اقتصاد برتر جهان است از استارتاپ­ها حمایت می­کند و افراد خلاق و دارای ایده­های جدید با قابلیت تجاری سازی را از سایر کشورها جذب می­کند.

در راستای این هدف دولت کانادا چندین سال است برنامه­های مهاجرت به کانادا را به وسیله­ استارتاپ به اجرا در آورده است و بر این اساس به افراد دارای ایده و اختراع و خانواده ایشان اقامت می­دهد.

 

ایده با قابلیت تجاری سازی یعنی چه؟

به عبارت ساده­تر تجاری به ایده­ای می­گویند که به شکل یک بیزینس پلن ارائه شود و با داشتن توجیه فنی و اقتصادی می­تواند سرمایه­گذار را جذب کند.

CLB5  چیست؟

  CLB5در حقیقت معادل آیلتس 5 می­باشد. امتحان آیلتس از 9 نمره می­باشد و با توجه به کلاس­های مختلف برای یادگیری زبان کسب نمره آیلتس با کمی تلاش به راحتی امکان پذیر است.

هزینه یک سال زندگی در کانادا

هزینه‌ یک سال زندگی در کانادا طبق گفته اداره مهاجرت این کشور در سال 2022 به شرح زیر است:

 هزینه لازم برای یک سال زندگی در کانادا براساس تعداد افراد خانواده (دلار کانادا)

به ازای یک نفر13,310 دلار، دو نفر 16,570 دلار، سه نفر 20,371 دلار، چهار نفر 24,733 دلار، پنج نفر 28,052 دلار، شش نفر 31,638 دلار، هفت نفر 35,224 دلار و هر نفر بیشتر3,568  دلار می­باشد.

توجه شود که مبالغ ذکر شده از سمت اداره مهاجرت به روز رسانی می­شوند

 

مراحل استارتاپ کانادا

اخذ ویزای استارتاپ برای مهاجرت به کانادا دو مرحله کلی دارد:

  • ارائه دادن ایده تجاری به شرکتی که قرار است سرمایه‌گذاری نماید و اخذ نامه تاییدیه (Letter Of Support)(LOS)
  • متقاضی درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت کانادا ارائه کند

 

ارائه کردن یک ایده تجاری به شرکت سرمایه‌گذار چگونه است؟

در ابتدا باید فرد ایده تجاری خود را به شکل یک بیزینس پلن به شرکت­هایی که اداره مهاجرت کانادا تایید کردند ارائه کند. بعد از آن شرکت­ها بیزینس پلن را بررسی و تایید می­کنند و یک نامه تاییدیه (Commitment Certificate) به اداره مهاجرت کانادا ارسال می­کنند و سپس نامه تاییدیه­ای Letter Of Support (LOS) به شخص می­دهند که براساس آن شخص می­تواند به اداره مهاجرت کانادا درخواست صدور ویزای استارتاپ و اقامت دائم بدهد.

سه شرکت‌ سرمایه‌گذار تاییدشده از سمت اداره مهاجرت کانادا عبارت است از:

  • انکیوباتورها (Business incubators)
  • ونچر کپیتال‌ها (Venture capital funds)
  • انجل کمپانی‌ها (Angel investor groups)

انکیوباتورها (مراکز رشد)

انکیوباتورها (Business Incubators) :این شرکت‌ها خدماتی برای رشد استارتاپ­ها ارائه می­کنند. عموما خدمات آنها در سه شاخه زیر است:

  • زیرساخت‌ها
  • افراد کلیدی
  • فرآیندها

درواقع این شرکت­ها می­توانند بیزنس پلن اولیه را اصلاح یا بازنویسی نمایند و حتی بیزینس پلن هم تهیه کنند؛ همچنین می­توانند افرادی که برای انجام پروسه استارتاپ مورد نیاز هستند به فرد متقاضی معرفی کنند و امکاناتی مانند فضای فیزیکی، دسترسی به شبکه­ها و تجهیزات لازم، آزمایشگاه، دوره­های آموزشی و… را در دسترس فرد قرار دهند.

خدمات انکیوباتورها محدود می­باشد و هرکدام می­توانند تعداد و انواع مشخصی از استارتاپ­ها را همزمان پوشش بدهند و همچنین با توجه به میزان ارائه خدمات از استارتاپ­ها هزینه دریافت می­کنند. انکیوباتورها در روش مهاجرت استارتاپ کانادا صرفا طرح و ایده را تایید می­کنند و به اداره مهاجرت اعلام می­دارند. بیشتر شرکت­ها و وکلای مهاجرت ایرانی هم با این نوع شرکت­ها همکاری دارند. اغلب خود انکیوباتورها نیز دارای بیزینس پلن هستند. همچنین این شرکت­ها قبل از ارائه تاییدیه به اداره مهاجرت در کانادا دوره­هایی برگزار می­کنند و هزینه­هایی از این بابت دریافت می­کنند.

انجل کمپانی‌ها

انجل کمپانی‌ها (Angel Investor Groups): شامل افرادی هستند که دارایی و ثروت شخصی خود را در استارتاپ­ها سرمایه گذاری می‌نمایند. اغلب این اشخاص یا کارآفرین یا بازنشستگانی هستند که دارای تجربه شروع کسب و کارها هستند و حتی ممکن است از وکلا یا پزشکان متخصص باشند. انجل کمپانی‌ها انتظار سود خوب و بالا از سرمایه‌گذاری دارند و نسبت به ونچر کپیتال‌ها ساده­تر از ایده‌ها و خلاقیت­ها حمایت می‌کنند. انجل کمپانی­ها در مهاجرت به کانادا از راه استارتاپ، حداقل باید  75 هزار دلار کانادا برای ایده‌ای که تایید نموده­اند سرمایه­گذاری کنند.

ونچر کپیتال‌ها (سرمایه‌گذاران خطرپذیر)

ونچر کپیتال‌ها (Venture Capital Funds): در کسب و کارهای مختلف پول دیگران را سرمایه­گذاری می­کنند و درواقع اداره­کننده پول آنها هستند. در حالت کلی مقدار سرمایه­گذاری ونچر کپیتال­ها بیشتر از انجل کپیتال­ها است. اگر یک کسب و کار ایده­ای برای رشد یا پتانسیلی برای سود بیشتر داشته باشد افراد باید به ونچر کپیتال­ها مراجعه نمایند. برای متقاعد کردن ونچر کپیتال برای سرمایه­گذاری داشتن تجربه راه­اندازی کسب و کار مشابه، تیم مدیریتی مورد اطمینان و ایده گسترش کسب و کار ضروری است. در روش مهاجرتی از طریق استارتاپ کانادا، ونچر کپیتال‌ها حداقل باید 200 هزار دلار کانادا برای ایده‌ای که تایید کردند سرمایه گذاری نمایند. موسسه مهاجرتی پالینا Palina Immigration برای اجرای پروسه مهاجرت به کانادا از طریق ویزای استارتاپ، قرارداد همکاری با شرکت‌های ونچر کپیتال و انجل اینوستور‌ها دارد. این شرکت­ها درواقع در مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ همه کارها را برای مشتری انجام می­دهند اما لازم است مشتریان واجد شرایط اولیه باشند. اداره مهاجرت کانادا از سه نوع شرکت ذکر شده یک لیست مورد تایید دارد که فقط بیزینس پلن­هایی که به تایید آن برسند می­توانند پروسه مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ را به انجام برسانند.

درخواست اقامت دائم کانادا به اداره مهاجرت آن

پس از تایید شرکت‌های ذکر شده و اعلام به اداره مهاجرت کانادا، مدرکی به نام لِتِر آف ساپورت (LOS) برای متقاضی صادر می‌شود که با آن می‌تواند درخواست اقامت دائم (PR) خود را از دولت فدرال کانادا داشته باشد تاییدیه (LOS) حتما باید از سمت یکی از شرکت­های سرمایه ­گذار ذکر شده صادر شده باشد. سابقه و قدرت این شرکت‌ها بر روی تایید و تصمیم­گیری آفیسرهای بررسی پرونده موثر خواهد بود. درخواست اقامت شامل فرم­ها و مدارکی است که نشان می­دهد سطح زبان فرد حداقل سی اِل بی 5 (CLB5)است، توانایی پرداخت هزینه­های زندگی خود (و همراهان) برای مدت زمان یک سال را دارد و نیز سوابق شغلی متناسب با استارتاپ تعیین شده را دارد.

اخذ اقامت کانادا از طریق استارتاپ

فرم­ها و مدارک متقاضی توسط اداره مهاجرت کانادا کنترل می­شود و در صورتی که مشکل خاصی نباشد ویزای اقامتی (ویزای استارتاپ کانادا) به فرد داده می­شود و می­تواند وارد کشور کانادا شود و کارت اقامت دائم (PR) دریافت نماید.

توجه کنید که اداره مهاجرت کانادا کارت اقامت دائم را به ایران یا کشور دیگری ارسال نمی­کند و فرد باید با داشتن ویزای اقامتی وارد کانادا شود و کارت اقامت را که در حدود کمتر از 45 روز صادر می­شود دریافت کند.

وکیل مهاجرتی (مشاور مهاجرتی): شخصی است که دوره­های مشخصی را زیر نظر اداره مهاجرت کانادا گذرانده است و مجوز رسمی از این نهاد دولتی دارد و مورد تایید این اداره است. فرد متقاضی با وارد کردن نام وکیل یا مشاور در سایت CICC می­تواند وضعیت مجوز او را بررسی کند.

وکیل ویزای استارتاپ کانادا: وکیل مهاجرتی که مهاجرت به کانادا را از طریق استارتاپ به شکلی تخصصی دنبال می­کند و دارای چندین پرونده موفق در این مورد باشد. در حقیقت وکیل ویزای استارتاپ به نسبت بقیه وکلای مهاجرت دارای تجربه بیشتری در زمینه اخذ اقامت از طریق استارتاپ است.

فرد یا افراد کلیدی در پرونده استارتاپ کانادا

می­توان در پرونده­های استارتاپ کانادا برای پنج فرد اصلی علاوه بر خانواده (همسر و فرزندان زیر 22 سال) اقامت دائم (PR) درخواست کرد و هر تیم استارتاپی می‌تواند شخص یا اشخاصی به عنوان عضو کلیدی (ESSENTIAL PERSON)  داشته باشد و آنها را به اداره مهاجرت کانادا معرفی نمود.

اشخاص کلیدی از جانب شرکتی که نامه تاییدیه (LETTER OF SUPPORT) برای متقاضی صادر کرده تعیین می‌شوند. مشخصات اشخاص کلیدی در نامه تاییدیه (LETTER OF SUPPORT) و در مدارکی که شرکت تاییدکننده برای اداره مهاجرت ارسال می­کند (COMMITMENT CERTIFICATE)  ذکر می‌گردد. شخص کلیدی در هر استارتاپ فردی است که برای ادامه و پیشرفت آن استارتاپ لازم است.

یک عضو کلیدی استارتاپ چه حسنی ممکن است داشته باشد؟

اشخاص کلیدی یک استارتاپ می‌توانند درست بعد از صدور نامه تاییدیه از سوی شرکت سرمایه‌گذار برای ویزای کار درخواست دهند. همچنین برای همسر خود هم درخواست اجازه کار بدهند و فرزندان زیر 22 سال سن را با خود به کانادا ببرند. چون پروسه پرونده‌های اجازه کار (WORK PERMIT) از پروسه پرونده‌های اقامت دائم ( PR) کوتاه­تر می­باشد در یک تیم استارتاپی کلیدی بودن به شخص و خانواده او این امکان را می­دهد که قبل از بررسی کامل پرونده اقامت دائم او بتوانند وارد کانادا شوند.

اشخاص کلیدی در یک استارتاپ چه شرایط خاصی باید داشته باشند؟

مقدار فاند یا تمکن مالی که اشخاص کلیدی در استارتاپ باید به اداره مهاجرت بدهند بیشتر از بقیه اعضای استارتاپ است. این مبالغ از سوی اداره مهاجرت کانادا (در سال 2022) مشخص شده است که به شرح زیر است:

هزینه لازم برای افراد کلیدی بر اساس تعداد افراد خانواده (دلار کانادا)

به ازای یک نفر 26,620 دلار، به ازای دو نفر33,140 دلار، به ازای سه نفر 40,742 دلار، به ازای چهار نفر 49,466 دلار، به ازای پنج نفر 56,104 دلار، به ازای شش نفر63,276 دلار، به ازای هفت نفر 70,447 دلار و برای هر فرد بیشتر7,172 دلار.

توجه شود که مبالغ ذکر شده از سمت اداره مهاجرت به روز رسانی می­شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است اشخاص کلیدی در یک تیم استارتاپی طبق موارد زیر گزینش شوند:

  • بهتر است سطح زبان (انگلیسی یا فرانسه) ایشان از اعضای دیگر بهتر باشد.
  • بهتر است سوابق تحصیلی و شغل ایشان با بیزنس پلن ارائه شده مرتبط باشد.

توجه شود که انتخاب اشخاص کلیدی در یک استارتاپ را شرکت سرمایه‌گذار انجام می­دهد.

اگر درخواست اقامت اشخاص کلیدی رد شود (ریجکت شود) برای بقیه اعضا هم رد می­شود اما رد شدن عضو غیر کلیدی تاثیری روی پرونده اعضای دیگر ندارد. پس انتخاب شخص یا اشخاص کلیدی استارتاپ اهمیت فراوانی دارد.

آیا ممکن است بتوان  تمام اعضای یک تیم استارتاپی را به عنوان اشخاص کلیدی معرفی کرد؟

بله ممکن است. اما باید به نکته بالا توجه نمود که با توجه به آن احتمال رد شدن همه اعضای گروه بیشتر می­شود.  آیا ممکن است یک تیم استارتاپی فردی به عنوان شخص کلیدی نداشته باشد؟ بله ممکن است. اما شواهد نشان داده است که وجود لااقل یک شخص به عنوان شخص کلیدی در یک تیم استارتاپی نقش زیادی در تصمیم‌گیری افسر پرونده اقامت دائم دارد.

خرید استارتاپ در کانادا امکان پذیر است؟

از پرسش‌های متداول متقاضیان مهاجرت به کانادا خرید  استارتاپ در کانادا است. پاسخ این پرسش هم بله، و هم خیر می­باشد. اگر مقصود از خرید استارتاپ در کانادا سرمایه‌گذاری باشد پاسخ بله است و می­توان یک استارتاپ را مانند شرکت­های دیگر و کسب و کارهای کانادا خریداری نمود. ولی اگر اشخاص بخواهند برای اخذ اقامت دائم از روش مهاجرتی استارتاپ استفاده کنند پاسخ منفی است و با خرید استارتاپ نمی­شود از روش مهاجرتی استفاده کرد. به این دلیل که هدف کانادا از انجام این نوع برنامه برای مهاجرت، جذب افراد ماهر و خلاق است.

گرفتن ویزای استارتاپ کانادا چه مدت طول می­کشد؟

بر طبق گزارش اعلامی اداره مهاجرت کانادا مهاجرت از روش استارتاپ کانادا بررسی پرونده‌های استارتاپ طی  33 ماه انجام می­شود.. در صورتی که ترجمه و ارسال مدارک به اداره مهاجرت کانادا، در عرض کمتر از چهار ماه صورت گیرد و کارها به درستی سازماندهی و برنامه‌ریزی شود، در حدود 36 ماه می‌تواند یک پرونده مهاجرت استارتاپ به نتیجه برسد و فرد بتواند به اقامت دائم کانادا دست یابد.

هزینه استارتاپ کانادا شامل چه مواردی است؟

استارتاپ کانادا در مجموع به جز هزینه‌های دولتی (اپلیکیشن فی) تقریبا هزینه خاصی ندارد ولی امکان دارد مرحل مختلف پرونده آن شامل هزینه­هایی شود که عبارت از موارد زیر است:

  1. هزینه‌های مربوط به ثبت برند یا ثبت شرکت در کانادا
  2. هزینه مربوط به تنظیم بیزنس پلن
  3. هزینه برای برگزاری دوره‌های آموزشی که به بیزینس پلن مربوط است که اغلب انکیوباتورها آن را برگزار می­کنند.
  4. هزینه برای وکیل مهاجرتی یا خدمات شرکت
  5. هزینه‌های دیگر شامل:

هزینه مدیکال، هزینه ترجمه مدارک، هزینه پیکاپ پاسپورت، هزینه­های بایومتریک (انگشت نگاری) شامل هزینه اپلیکیشن فی و خرج سفر به کشوری که قرار است در آن انگشت­نگاری انجام شود (که اغلب ترکیه می­باشد). شرکت‌های مهاجرتی در حالت کلی موارد 1 تا 4 را در مبلغ نهایی قرارداد درنظر می­گیرند و این موارد را در عددی که در قرارداد درج می­کنند لحاظ می­کنند.

روش استارتاپ کانادا چه مزایایی دارد؟

  1. نیاز به سطحی پایین از زبان (CLB5)

از مشکلات عدیده ایرانی­ها برای شروع روش­های مهاجرتی و غیر مهاجرتی سطح زبان آنهاست که متقاضی اصلی باید دارای سطح زبان بالایی باشد. مثلا در روش اکسپرس انتری (اسکیل ورکر) حداقل سطح زبان CLB 7 (آیلتس 6) باشد و در این روش چون رقابت فشرده­ای وجود دارد بهتر است سطح زبان بالای آیلتس 8 باشد. در اغلب روش­های دیگر نیز مانند عنوان نیروی کار متخصص لازم است سطح زبان آیلتس 6 به بالا باشد. اگر از راه تحصیلی هم فردی بخواهد وارد کانادا شود باید آیلتس 6 تا 7 را ارائه دهد. بنابراین روش استارتاپ کانادا در مقایسه با روش­های دیگر نیاز به سطح بالایی از زبان نمی­باشد.

  1. استارتاپ کانادا نیاز به امتیاز یا رقابت ندارد

اغلب روش‌های مهاجرتی در کانادا از جمله فدرال و استانی به صورت امتیازی یا رقابتی می­باشند یعنی فرد باید به علاوه داشتن شرایط اولیه با بقیه متقاضیان نیز باید رقابت کند و اگر در آن رقابت که طبق امتیاز است برنده شود وارد مرحله اجرایی پروسه مهاجرت می­شود.

روش‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی استان‌ها هم به همین شکل می­باشند. به این صورت که اگرچه متقاضی می­خواهد مبلغ زیادی برای راه­اندازی یا خرید بیزینس در کانادا صرف کند اما براساس امتیاز و در رقابت با متقاضیان دیگر قبول یا رد خواهد شد.

اما در روش استارتاپ فرد نامه حمایتی را دریافت می­کند و اگر شرایط اولیه را داشته باشد به طور مستقیم می­تواند برای اقامت دائم به اداره مهاجرت کانادا درخواست دهد و امتیازبندی وجود ندارد.

  1. روش استارتاپ به طور مستقیم به اقامت دائم یا PR کانادا ختم می‌شود

اغلب روش‌های سرمایه‌گذاری کانادا مانند راه‌اندازی بیزنس جدید (کارآفرینی) یا روش خرید بیزنس و دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری استانی، به طور مستقیم منجر به اقامت دائم کانادا نمی­شود و در مرحله اول به متقاضی اجازه کار موقت می­دهند و بعد از این که وارد کانادا شد باید یک­سری شروط را عملی کند که معمولا ساده نیست و اگر این شروط مورد قبول باشد می­تواند منجر به اقامت دائم شود.

اما در روش استارتاپ کانادا فرد متقاضی و اعضای خانواده‌اش به شکلی مستقیم اقامت کانادا را کسب می­کنند و بعد از این که وارد کانادا شدند نیازی نیست شروطی را برآورده کنند.

  1. روش استارتاپ کانادا به ارائه تمکن مالی بالا نیازی ندارد

در اکثر روش‌های سرمایه‌گذاری کانادا فرد متقاضی لازم است نشان دهد سرمایه بالایی برای خرید بیزنس یا شروع دارد. مبلغ تمکن مالی در استان‌های مختلف کانادا و برای برنامه‌های مختلف، فرق می­کند و در حدود بازه 200 هزار دلار تا 6/1 میلیون دلار کانادا می­تواند تغییر کند. همچنین در این روش­ها متقاضی لازم است به طور دقیق تعیین کند که این سرمایه چگونه به دست آمده است.

متقاضی در روش اخذ ویزای استارتاپ کانادا تنها لازم است نشان دهد که توان تامین هزینه­های یک سال اول زندگی خود و خانواده را دارد که عدد بسیار کمتری نسبت به روش­های دیگر سرمایه‌گذاری است. همچنین چون این عدد برای سرمایه‌گذاری به کار نمی­رود نیازی به ارائه منبع و محل کسب آن نیست.

  1. با روش استارتاپ زندگی و کار در هر جای کانادا امکان پذیر است

ویزای استارتاپ روشی فدرال می­باشد نه استانی یعنی فرد متقاضی با خانواده­اش بعد از گرفتن اقامت دائم می­تواند در هر شهر و استان کانادا کار، زندگی و تحصیل کند.

در حال حاضر بیشتر روش­های سرمایه‌گذاری کانادا استانی می­باشند لذا متقاضیان لازم است در همان استانی که بیزینس خود را انجام می­دهند زندگی کنند و از لحاظ زندگی در استان­های دیگر دارای محدودیت می­باشند. اما روش استارتاپ بدون این محدودیت­ها است.

اما همواره باید توجه داشت که هر نوع روش مهاجرتی مزایا و معایب خود را دارد و بستگی زیادی به شرایط متقاضی دارد.

معایب مهاجرت به کانادا از روش استارتاپ

با وجود مزایای زیادی که مهاجرت از راه استارتاپ دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد که شامل موارد زیر است:

  1. به نسبت روش‌های دیگر مهاجرتی کانادا (به جز روش­های سرمایه‌گذاری) دارای هزینه بیشتری است.
  2. افسران اداره مهاجرت روی این نوع پرونده­ها دقت و سخت‌گیری بیشتری دارند و همچنین روی بیزنس پلن توجه فراوان دارند بنابراین شرکت تایید کننده (سرمایه‌گذار) و بیزینس پلن بیشتر از فرد متقاضی و شرایط او در این پرونده نقش دارند.
  3. چون این نوع پرونده حساسیت زیادی دارد ممکن است بررسی آن زمان بیشتری نسبت به بعضی دیگر از روش‌های مهاجرتی کانادا طول بکشد.

همانطور که گفته شد اگر اشخاص کلیدی به گروه استارتاپی فرد معرفی شوند تمام پرونده گروه به شرایط آنها گره می­خورد و اگر یکی از آنها ریجکت شوند تمام پرونده ریجکت می­شوند.

در این روش وکیل مهاجرتی برای بالابردن موفقیت­ها و کاهش ریسک­ها نقش مهمی دارد وکلای و موسسات باتجربه می­توانند احتمال موفقیت فرد تا تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. 

سوالات متداول و پاسخ به آنها

خیر، برای مهاجرت به کانادا از روش استارتاپ نیاز به سرمایه‌گذاری نمی­باشد.

مدرک تحصیلی خاص یا سطح تحصیلی مشخصی برای این روش مشخص نشده است.

بله، همسر و فرزندان زیر 22 سال سن فرد متقاضی اصلی، می‌توانند همراه او باشند.

خیر، فقط لازم است نشان دهید توان پرداخت هزینه‌های حداقلی زندگی در کانادا را به مدت یک‌سال دارید.

 

خیر، اقامت دائم بعد از دریافت، دیگر ارتباطی با آن استارتاپ نخواهد داشت و مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

مدرک زبان را پس از صدور لتر آف ساپورت (Letter Of Support) و شروع پروسه درخواست اقامت باید ارائه کرد اما بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذار، جدیداَ برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در آغاز پروسه، از متقاضیان مدرک زبان را درخواست می‌کنند.

 

به ظاهر این شرکت‌ها از لحاظ اداره مهاجرت با هم فرق خاصی ندارند و این مهم است که مدارک و بیزنس پلن‌های ارائه شده مغایرتی نداشته باشند ولی، در باطن به دلیل ای که شرکت‌های انجل کمپانی و ونچر کپیتال لازم است  در پروژه‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری کنند، بررسی آنها توسط افسرهای مهاجرتی با دید مثبت‌تری می­باشد.

 

بله، بعد ازصدور لِتِر آف ساپورت می‌شود برای متقاضیان درخواست ویزای کاری کرد.

 

خیر، مهاجرت به کانادا از راه استارتاپ جزو روش‌های فدرال است یعنی فرد متقاضی بدون هیچگونه محدودیتی در هر جای کانادا می‌تواند  اقامت و سکونت داشته باشد.

 

خیر، برای هیچ روش اقامتی استفاده از وکلای مهاجرتی اجباری نیست، اما بیشتر شرکت‌های سرمایه گذاری ذکر شده در بالا، با وکلای مهاجرتی برای این پروسه قرارداد دارند و به شکل مستقیم با افراد در ارتباط نیستند.